Chartermanagement

De aanschaf van een catamaran voor verhuur kan voor veel investeerders een reeks voordelen opleveren. Dit kunnen rendementsoverwegingen zijn, bescherming tegen inflatie, vlucht in tastbare activa, vermindering van vaste kosten, gestructureerd onderhoud en beheer van het schip, voorbereiding op gepland eigen gebruik, een drijvende vakantiewoning met eigen gebruik, enzovoort.

De chartermarkt voor catamarans in de Middellandse Zee beleeft een boom met toenemende tendens. Veel gevestigde charterbedrijven vervangen een groot deel van hun monohulls door catamarans, omdat deze door de charterklanten veel meer worden gevraagd. Wie eenmaal zijn vakantie op een BALI heeft doorgebracht, weet waarom! Het gewone cockpit van een zeiljacht valt immers niet te vergelijken met de grootte van een appartement. Bij een grotere bemanning verspreiden de personen zich over meerdere niveaus en komt de privacy ook niet tekort.

Wanneer men het totale volume van de aangeboden charterjachten bekijkt, begrijpt men de behoefte aan “vervanging”. De charterbedrijven die hier hun diensten aanbieden, verschillen sterk in hun structuur. Een charterbedrijf beschikt meestal niet over eigen schepen, maar neemt in opdracht van een eigenaar of investeerder het volledige beheer over. Van marketing tot boeking, ligplaats, overdracht, terugname, technisch onderhoud, enzovoort. Hiervoor ontvangt het charterbedrijf een bepaald percentage van de charterinkomsten. De eigenaar hoeft zich nergens zorgen over te maken en krijgt aan het einde van het seizoen zijn eindafrekening. De looptijd van dergelijke contracten is meestal 5 jaar.

Er zijn drie tot vier “grote” en een aantal kleinere aanbieders in het middellandse zeegebied, die zich allemaal duidelijk kunnen onderscheiden. Feit is dat alle charterbedrijven materiaal, oftewel boten, nodig hebben om hun bedrijf te kunnen runnen.

De grote bedrijven werken volgens steeds hetzelfde schema:

Naast agressieve marketing worden de chartergasten, waarmee men al contact heeft door de verhuur, aanbiedingen gedaan om te investeren in een catamaran in het aankoop-chartermodel, vaak ondersteund met dubieuze financieringsmodellen. Benodigd zijn hier vooral charter-versies met zoveel mogelijk slaapcabines, om de charterkosten per persoon zo laag mogelijk te houden. De hoge maximale bezetting eist natuurlijk ook zijn tol wat betreft slijtage. Het nieuwe schip is voor deze grote charterbedrijven een onderdeel uit de gereedschapskist van een monteur. Het is nodig, maar wordt niet per se goed behandeld. Dat hierbij het nodige onderhoud van vreemd eigendom vaak achterwege blijft, is een gevolg van de massa aan boten, het gebrek aan gekwalificeerd servicepersoneel tijdens het seizoen en de korte verblijfsduur van de jachten tussen gastenwisselingen. Wat de eigenaar na afloop van de 5 jaar terugkrijgt, lijkt vaak op een afgedankt taxi! Het schip was tijdens zijn chartermissie slechts een middel en vaak worden noodzakelijke (optische) reparaties niet uitgevoerd omdat ze te kostbaar of tijdrovend zijn. De voormalige droom van de eigenaar om na 5 jaar een technisch en optisch onberispelijk schip te ontvangen, wordt hier meestal niet waargemaakt.

Maar het kan ook anders!

Kleinere bedrijven hebben het vaak moeilijker om nieuwe investeerders te vinden voor de uitbreiding van hun vloot. Hier vind je vaak familiebedrijven die voor hun zaak “leven” en zich onderscheiden door een persoonlijke band met hun investeerders en klanten. Ze zijn trots op elk nieuw schip dat hun vloot verrijkt en verzorgen het goed, alsof het hun eigen schip is. Ook als “eigenaarversie” is elke BALI welkom. De samenwerking is veel flexibeler en stelt de eigenaar, indien gewenst, in staat tot royaal eigen gebruik. De eigenaar kan rekenen op een goede verzorging van zijn bezit en beschikt na beëindiging van de samenwerking over een goed onderhouden object.

Westside Sailing kan u een aantal charterbedrijven op verschillende locaties aanbevelen die aan onze aanbevelingscriteria voldoen en een goede reputatie hebben. De fiscale aspecten verschillen per land en zijn dus ook van belang. Voorwaarde moet zijn dat de investeerder geen btw hoeft te betalen en dat zijn bedrijf ook erkend wordt. Dit is in veel EU-landen een obstakel. Wij laten u zien hoe u deze problematiek kunt omzeilen.

Als we later van u horen “Dank u voor de tip”, zijn wij dolgelukkig!