Chartermanagement

De aanschaf van een catamaran voor verhuur kan voor investeerders een reeks aan aantrekkelijke voordelen met zich meebrengen. Deze voordelen kunnen uiteenlopen van solide rendementsoverwegingen, inflatiebescherming en een investering in tastbare activa, tot het verlagen van vaste kosten, gestructureerd onderhoud en professioneel beheer van het schip. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot voorbereiding voor toekomstig eigen gebruik en fungeert de catamaran als een drijvende vakantiewoning waar men zelf van kan genieten.

De chartermarkt voor catamarans in de Middellandse Zee beleeft momenteel een ongekende groei, met een duidelijke opwaartse trend. Steeds meer gerenommeerde charterbedrijven vervangen hun monohulls door catamarans, simpelweg omdat de vraag van charterklanten naar deze schepen sterk toeneemt. Wie eenmaal een vakantie op een BALI catamaran heeft doorgebracht, begrijpt onmiddellijk waarom. De royale leefruimte van een catamaran doet niet onder voor dat van een appartement, en de meerlagige indeling zorgt ervoor dat bemanningsleden zich beter kunnen verdelen over het schip, wat zowel privacy als comfort ten goede komt.

Wanneer men kijkt naar het totale aanbod van charterjachten in de regio, wordt al snel duidelijk waarom er een groeiende behoefte is aan ‘vervanging’ van verouderde schepen. De charterbedrijven in dit segment verschillen sterk in hun aanpak en structuur. Veel charterbedrijven bezitten geen eigen schepen, maar beheren deze in opdracht van de eigenaar of investeerder. Dit beheer omvat alles, van marketing en boekingen tot ligplaatsen, overdracht en terugname van de jachten, en het volledige technische onderhoud. Voor deze diensten ontvangt het charterbedrijf een percentage van de charterinkomsten. De eigenaar hoeft zich nergens zorgen over te maken en ontvangt aan het einde van het seizoen een gedetailleerde eindafrekening. De contracten hebben doorgaans een looptijd van vijf jaar.

In de Middellandse Zee zijn er drie tot vier grote spelers en een aantal kleinere aanbieders actief, elk met hun eigen specifieke aanpak. Wat echter voor alle charterbedrijven geldt, is dat ze afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van schepen om hun diensten aan te bieden.

De grote spelers hanteren vaak een standaardmodel:

Naast agressieve marketingcampagnes worden bestaande charterklanten benaderd met aanbiedingen om te investeren in een catamaran via een aankoop-chartermodel. Deze investeringen worden vaak ondersteund met twijfelachtige financieringsmodellen. De nadruk ligt hierbij op charterversies van de catamaran met zoveel mogelijk slaapplaatsen om de kosten per persoon laag te houden. Echter, de hoge bezettingsgraad leidt onvermijdelijk tot snelle slijtage. Voor deze grote bedrijven is een nieuw schip slechts een tool in hun bedrijfsvoering. Het wordt vaak niet met de nodige zorg behandeld, wat leidt tot verwaarlozing van noodzakelijk onderhoud. Dit is mede het gevolg van het enorme aantal boten dat ze beheren, een gebrek aan gekwalificeerd personeel en de beperkte tijd tussen gastwisselingen. Het resultaat? Na vijf jaar ontvangt de eigenaar vaak een schip dat meer wegheeft van een afgedankte taxi dan van de droom waarmee het ooit begon. Technische en cosmetische reparaties worden vaak uitgesteld vanwege de hoge kosten of het tijdsintensieve karakter ervan. De oorspronkelijke droom van de eigenaar om na vijf jaar een onberispelijk schip terug te krijgen, blijft dan ook vaak ongerealiseerd.

Maar er is een alternatief.

Kleinere charterbedrijven, vaak familiebedrijven, vinden het lastiger om nieuwe investeerders te vinden voor hun vlootuitbreiding, maar bieden een veel persoonlijkere benadering. Ze koesteren hun schepen alsof het hun eigen bezit is en onderhouden ze met grote zorg. Deze bedrijven hechten waarde aan persoonlijke relaties met zowel investeerders als klanten, en de samenwerking is doorgaans flexibeler. Eigenaars krijgen meer ruimte voor eigen gebruik van hun schip en kunnen erop vertrouwen dat hun eigendom met zorg wordt onderhouden. Na afloop van de samenwerking staat de eigenaar met een goed onderhouden en waardevol schip, klaar voor toekomstig gebruik of verkoop.

Westside Sailing kan u helpen bij het vinden van charterbedrijven op verschillende locaties die voldoen aan onze strenge selectiecriteria en een uitstekende reputatie hebben. Belangrijke fiscale aspecten verschillen per land, en we zorgen ervoor dat de investeerder geen btw hoeft te betalen (of de btw terugkrijgt) en dat zijn bedrijf erkend wordt. Dit kan in veel EU-landen een uitdaging zijn, maar wij begeleiden u door deze complexiteit heen. Als we later van u horen: “Dank u voor de tip”, zullen wij dolgelukkig zijn!